XI BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Regionalne Centrum Kultury w Jeleniej Górze
PROTOKÓŁ
z
posiedzenia jury
XI Biennale
Fotografii Górskiej
w dniu
7.07.2000 r. w Regionalnym Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Jury w
składzie:
Janusz
Nowacki (ZPAF) - przewodniczący
Adam Sobota
(członek honorowy ZPAF)
Marek
Liksztet (artysta -.grafik)
Wojciech
Zawadzki (ZPAF) Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz
po
obejrzeniu 369 prac 58 autorów postanowiło zakwalifikować do wystawy 199 prac
48 autorów oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix
Kazimierz Śmieszko
za całość
prac
I nagroda
Jerzy Łapiński
za całość
prac
II nagroda
Ewa Baran
za całość
prac
III nagroda
Andrzej P. Bator
za prace:
„Koniec świata", „Mgła - Alpy", „Góra l", „Góra"
nagroda
specjalna
za tematykę
karkonoską Maciej Hnatiuk
za pracę
pt.: „Przesieka"
Coraz
trudniej...
Przez wiele
lat fotografowania, coraz trudniej jest uzyskać nowe, oryginalne
„brzmienie". Klimat i atmosfera górskiego krajobrazu niejako narzucają się
same. Mgły, śniegi, ostre kształty skał i czasami, granatowe niemal niebo,
tworzą, na swój sposób, uniwersalny pejzaż, który dzięki prostemu zabiegowi
rejestracji fotograficznej wydaje się z kolei tworzyć już „gotowe" dzieło.
Tylko tym
spośród fotografów, chodzących po górach, którzy potrafią się oprzeć
wyrafinowanej „prowokacji" krajobrazu, udaje się niejako „złamać"
jego potężną sugestię estetyczną, Im to zdarza się stworzyć coś na miarę rzeczy
oryginalnej, co uzyskuje jakby podwójną funkcję - miłośnikom gór, pozwala oglądać
je na nowo, a koneserom obrazu fotograficznego podziwiać wyobraźnię, talent i
umiejętności artysty. Wydaje się, że wielu autorów XI-go Biennale Fotografii
Górskiej osiągnęło ten cel.
Organizatorzy
![]() |
Kazimierz Śmieszko "The Wall Of The Morning Light"- laureat Grand Prix XI Biennale |
![]() |
Jerzy Łapiński "Przełęcz Puchaczówka" - I nagroda XI Biennale |
![]() |
Ewa Baran "Allalinham" - II nagroda XI Biennale |
Maciej Hnatiuk "Przesieka" nagroda za tematykę karkonoską XI Biennale |
XII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Regionalne Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Protokół z
posiedzenia jury XII Biennale Fotografii Górskiej w dniu 13.07.2002 r.
Jury w
składzie:
dr Adam
Sobota (członek honorowy ZPAF) przewodniczący
Jarosław
Beneś (artysta fotografik, Czechy)
Janusz
Nowacki (ZPAF)
Wojciech
Zawadzki (ZPAF)
Ewa Andrzejewska
(ZPAF) - sekretarz
Po
obejrzeniu 415 prac 69 autorów postanowiło zakwalifikować do wystawy 194 prace
59 autorów oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix
Michałowi
Makowskiemu za trzy prace: „Glacjał", „Koniec", „Poranek"
I Nagrodę
Markowi
Arcimowiczowi za cztery prace: „Pod Newtontoppen", „Wspinanie w
lodzie", „Ostatni przechwyt", „Fun Carving".
II Nagrodę
Maciejowi
Hnatiukowi za zestaw czterech prac: „Karkonosze"
III Nagrodę
Krystynie
Nowak za trzy prace: „Zwierciadło jesiennego poranka", „Złote oko
tatr", „Gdy ostatnie promienie".
Honorowe
Wyróżnienie
Kazimierzowi
Śmieszko - laureatowi XI Biennale Fotografii Górskiej w 2000 r. za zestaw
trzech prac: „Red Rock"
XII-tą
edycją Biennale Fotografii Górskiej wkraczamy w drugie dwudziestolecie imprezy.
Można by się zastanowić co zmieniło się w obrazie konkursu od jego pierwszych
wydań, do dnia dzisiejszego? Poza absolutną dominacją fotografii barwnej nad
nielicznymi już przypadkami „ręcznie" tworzonych prac czarno - białych, na
szczęście niewiele. To, co wydaje się być prawdziwą wartością konkursu i jego
największym stymulatorem, pozostaje bez zmian. Jest to, bez wątpienia, pasja.
Pasja ludzi kochających góry i fotografię. Rozumiejących obie sfery. Wszystko
to, w połączeniu z potrzebą ekspresji, ukazania swojej, choćby najmniejszej
prawdy, daje często zaskakująco piękne efekty, ukazując nam światy niemal
intymne, często miejsca nam niedostępne, fantastyczną mozaikę gór, fotografii i
ludzi, którzy je tworzą.
Wojciech Zawadzki
![]() |
Michał Makowski "Koniec"- laureat Grand Prix XII Biennale |
Maciej Hnatiuk "Karkonosze" - II nagroda XII Biennale |
XIII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Protokół
z
posiedzenia jury XIII Biennale Fotografii Górskiej w Jeleniogórskim Centrum
Kultury w dniu 05.07.2004 r.
Jury w
składzie:
prof.
Eugeniusz Józefowski /artysta grafik, członek ZPAP/ - przewodniczący
dr Adam
Sobota /członek honorowy ZPAF/
dr hab.
Jakub Byrczek /członek ZPAF/
Stanisław
Woś /artysta plastyk, członek ZPAF/
Wojciech
Zawadzki /członek ZPAF/
Ewa
Andrzejewska /członek ZPAF/- sekretarz
Po
obejrzeniu 661 prac 56 autorów postanowiło zakwalifikować do wystawy 256 prac
53 autorów oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix
Czesławowi
Chwiszczukowi za całość prac
I nagrodę
Markowi
Arcimowiczowi za całość prac
II nagrodę
Teresie
Annie Ślusarek za 2 prace
Dwie
równorzędne III nagrody
Arturowi
Górze za zestaw 3 prac
Markowi
Szyrykowi za l pracę
Tekst z katalogu XIII Biennale:
XIII
Biennale Fotografii Górskiej w ciągu swych dwudziestu czterech lat istnienia
wydaje się przenosić, za sprawą autorów biorących w nim udział, swoistego
„ducha czasu", jaki od pewnego momentu wprowadził się nie tylko do sztuk
pięknych ale również do takich, pokrewnych im dziedzin jaką jest fotografia.
Już cztery
lata temu ( czyli dwie edycje konkursu ) czarno - białe odbitki wykonywane z
mozołem i wielką pieczołowitością w indywidualnych ciemniach, zostały
przytłoczone ogromną przewagą barwnej fotografii, realizowanej w dostępnych
wszystkim laboratoriach. Obecnie, zdaje się, mamy do czynienia z krokiem
następnym.
Czystą
fotografię zastępują obrazy, które, w dużej części, zawdzięczają swą ostateczną
postać cyfrowej obróbce. Daje się to obserwować zarówno w pracach, których
kolory zostały „ komputerowo" zmienione lub zintensyfikowane, jak i w
pracach, które całą swą postać zawdzięczają programom komputerowym Może mieć to
swoje dobre i złe strony.
Realizacja
czarno - białych obrazów fotograficznych zmuszała niegdyś fotografów do
niesłychanie syntetycznego myślenia. Stwarzały one powód do stosowania, pewnego
rodzaju ścisłej dyscypliny, w obszarze której mógł się poruszać fotograf chcąc
przekazać odbiorcy swoje, osobiste emocje i refleksje. Teraz, dzięki nowym
technologiom może dać upust swojej wyobraźni w nieskrępowany sposób. Wyobraźni,
która już nie tylko w zderzeniu z górskim krajobrazem ale wręcz z wizją
„własnych gór", pozwala przenosić na obraz fotograficzny niemal wszystkie
nasze wizualne marzenia. Czy jest to dobre? Nie wiem. Nie ma tutaj i wydaje się
nie może być miejsca dla „ jedynie słusznej drogi" artystycznej.
Jedno cieszy
niezmiennie. Prace, które stanowią plon obecnego Biennale Fotografii Górskiej w
Jeleniej Górze dowodzą, że w ogromnej większości ta swoista 'wolność"
technologiczna nie zasłoniła oczu ich autorom a góry stanowią nadal ogromną moc
inspirującą ludzi, którzy związali swoją aktywność twórczą z górami i
FOTOGRAFIĄ.
Wojciech Zawadzki
Przewodniczący Jury Eugeniusz
Józefowski
![]() |
Czesław Chwiszczuk "Żródło" - Grand Prix XIII Biennale |
![]() |
Marek Arcimowicz "Odpowiedź na pytanie dlaczego chodzimy w góry" - I nagroda XIII Biennale |
![]() |
Artur Góra "Dolina kobiet" - III nagroda XIII Biennale |
![]() |
Marek Szyryk "Samotnia moja miłość" - III nagroda XIII Biennale |
XIV BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Protokół
z posiedzenia jury XIV Biennale Fotografii Górskiej w dniu
27.08.2006 r.
Jury w składzie:
prof. Eugeniusz Józefowski — przewodniczący
dr Adam Sobota (członek honorowy ZPAF)
dr hab. Jakub Byrczek (ZPAF)
Janusz Nowacki (ZPAF)
Wojciech Zawadzki (ZPAF)
Ewa Andrzejewska (ZPAF) — sekretarz
po obejrzeniu 1050 prac 99 autorów postanowiło
zakwalifikować do wystawy 204 prace 79 autorów oraz przyznać następujące
nagrody:
Grand Prix
Krzysztofowi Kuczyńskiemu za zestaw trzech prac pt.:
„Olśnienia"
I nagrodę
Łukaszowi Lisieckiemu za 5 prac pt.: „Pierze i góry",
„Droga", „Góry i bruk", „Strzałka", „Morze chmur".
II nagrodę
Tomaszowi Mielechowi za zestaw trzech prac pt.
„Karkonosze"
III nagrodę
za całość prac Markowi Koprowskiemu
Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej
Marcinowi Gibie za 4 prace z cyklu „Niebo nad Tatrami"
Dyplom Honorowy Rady Artystycznej Związku Polskich Artystów
Fotografików
Kazimierzowi Pichlakowi za pracę pt.: „Fitz Roy"
Jury z zadowoleniem stwierdza fakt znacznego wzrostu ilości
uczestników biennale.
Przewaga fotografii barwnych stawia nielicznych autorów
uprawiających fotografię czarno-białą, w szeregu autorów wyjątkowych, związanych mocno z fotografią
w jej pierwotnej postaci.
Minął już trzeci dzień od zakończenia obrad jury, a ja nadal
mam pod zamkniętymi powiekami setki fotografii z górami w roli głównej. To
krzepiące doświadczenie wizualne.
Ponad stu autorów przesłało rezultaty swoich fotograficznych
zapisów spotkania z górami. Typowość, banalność, infantylność czy kłopoty
techniczne to niektóre kryteria powodujące, że pierwsze zestawy prac opuszczają
salę. Ale są też prace bezdyskusyjne, po których obejrzeniu milczymy bez
komentarza, przejęci tym, co zobaczyliśmy. Czasami dyskutujemy żałując, że
autor nie zdaje sobie sprawy, iż wybór rozmiarów jego obrazu znacznie
deprecjonuje zawarte w fotografii potencjały. Czasami stoimy przed wyborem
ilościowym z ciekawego, autorskiego zestawu zdając sobie sprawę z wielkości
przyszłej sali ekspozycyjnej.
Znakiem czasu dla tej edycji biennale jest między innymi to,
że są to obrazy gór z różnych kontynentów. Pewnie sprawia to wolność
podróżowania. Niesłychana dostępność sprzętu do fotografii i łatwość jej
obróbki nawet bez udziału autora, generuje powszechność posługiwania się tym
medium. Komputer podpowiada czasem artystyczne przekształcenia zapisów
optycznych. Dzięki nim odkrywamy na niektórych fotografiach modyfikacje obrazów
powodujące wrażenie nieistnienia grawitacji. Żadnemu z jurorów to jednak nie przeszkadza.
Skupiamy się na obrazach. Kilku autorów użyło technik mniej typowych takich jak
guma i cyjanotypia'. Sama unikalność techniki jednak nie obroni się sama, jeśli
nie podbudowuje zamysłu pracy. Zadziwiające jest także to, że tak wiele osób
nie jest w stanie opakować swoich prac tak, by dotarły bez uszkodzeń na miejsce
przeznaczenia.
Mijają godziny, dochodzimy do wyborów nagród. Co do Grand
Prix nie mamy wątpliwości, lecz zaraz potem odbywają się stresujące, pełne
rozterek głosowania. Z zazdrością czasem myślę o obiektywnych dziesiątych i setnych
sekundach w sporcie. Tu się tak nie da. Nagród jest mało. Wspaniałych
fotografii więcej.
Uwaga, z jaką będę oglądał gotową ekspozycję pewnie
spotęguje te wątpliwości, co do trafności wyboru laureatów. Na koniec mam
jeszcze mała prośbą; zwróćcie uwagę na niewielką fotografię przedstawiającą tatrzański
szczyt na tle nocnego nieba, na którym znajduje się zapis torów gwiazd kręcących
się wokół innej i odpowiecie sobie na pytanie: Co Was tak kręci?
Krzysztof Kuczyński "Olśnienia" - Grand Prix XIV Biennale |
![]() |
Łukasz Lisiecki " Pierze i góry" - I nagroda XIV Biennale |
![]() |
Tomasz Mielech "Karkonosze " - II nagroda XIV Biennale |
XV BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Protokół
z posiedzenia jury XV Biennale Fotografii Górskiej w dniu
29.06.2008 r.
Jury w składzie:
dr Adam Sobota (członek honorowy ZPAF) - przewodniczący dr
hab. Jakub Byrczek (ZPAF)
Janusz Nowacki (ZPAF)
Wojciech Zawadzki (ZPAF)
Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz
po obejrzeniu 413 prac GO-ciu autorów postanowiło
zakwalifikować do wystawy 197 prace 58-ciu autorów
oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix w wysokości 5.000.00 zł
Bogusławowi Pawłowskiemu za zestaw trzech prac pt.:
„Odcienie bieli"
I nagrodę w wysokości 2.500.00 zł
Sławojowi Dubielowi za prace pt: „Światłonie" (zastaw 2
prac) oraz „Krajobrazy wy-trawne" (zestaw 2 prac)
II nagrodę w wysokości 1.500.00 zł
Januszowi Jaremenowi za zestaw trzech prac pt: „Passo
Groste"
III nagrodę w wysokości 1.000,00 zł
Bogdanowi Jankowskiemu za prace pt: „Lawina", „Poranek w Lobuche",
„Dziewczynka z puszkami", „Lodowe fantazje" oraz za zestaw 8-miu prac
pt: „Himalaiści"
Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej
Tomaszowi Grzyb za prace pt: „Potęga gór", „Światła i
cienie" oraz zestaw 2 prac pt: „Droga na szczyt"
Fotografia gór czy fotografia w górach
Biennale po raz piętnasty. Pytań przybywa. Czerń i biel.
Szarość i sepia. Kolor. Błona fotograficzna i cyfrowa matryca. Wielkoformatowa
kamera, lustrzanka i aparat w telefonie. Przybywa narzędzi i możliwości.
Przybywa obrazów, ale czy fotografii?
Kamyki nie dają się oswoić - pisał Herbert. Gór też nie
sposób oswoić, zawłaszczyć wyłącznie dla siebie, l to chyba najbardziej pociąga
zarówno zdobywających je wspinaczy, jak i fotografów powracających w góry ze
swoją fotografią. Do siebie.
Widzieć by potem fotografować. Wciąż aktualne pozostaje
pytanie Wojtka Zawadzkiego czy Biennale - zarówno konkurs jak i wystawa -
dedykowane jest tym, którzy poważnie chodzą po górach i fotografują, czy tym,
którzy poważnie fotografują i chodzą po górach. Wraz z nim żywię przekonanie,
iż Biennale było, jest i miejmy nadzieją będzie dla FOTOGRAFII.
Góry jako temat, dla nas przez lata niezmiennie trwałe.
Nasza nietrwałość wobec niezauważalnej zmienności gór. Niewiele tu miejsca na
rejestrację wydarzeń. W zamian nieogarniona przestrzeń bogata w formy.
Przestrzeń rozpięta już bez ludzkiej ingerencji między ziemią a
nieskończonością. Głębia ostrości w górach mieści pierwotny lęk przed
nieznanym, wabiąc jednocześnie radosnym poczuciem wyjątkowości. Od lat upewniam
się, że góry to miejsce, gdzie najważniejsze jest przede wszystkim jak, a nie,
co fotografować. Byle nie w biegu, pomiędzy czy przy okazji.
Biennale Fotografii Górskiej to miejsce szlachetnej
konfrontacji, bez sportowego wymiaru. Konkursowi od początku towarzyszy wiele
imprez, nadających spotkaniom niepowtarzalna atmosferę Wszechnicy. Bywa, że
dającym początek nowym kierunkom w polskiej fotografii. Tak właśnie stało się w
1984 r., gdy prezentowana w ramach biennale wystawa „Karkonosze, zainicjowała
kierunek tzw. fotografii elementarnej.
Biennale to Spotkanie szczególne. Patrząc wzajem na swoje
fotografie, wiemy, z kim mamy szansę spotkać się
na szlaku. W Drodze.
Ku Górom. Samotnie i w grupach, swoimi szlakami przystępują
do gór wciąż nowi.
Jacek Jaśko
Kopaniec, 8 sierpnia 2008r.
![]() |
Boguslaw Pawłowski "Odcienie bieli" - Laureat Grand Prix XV Biennale |