VI BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Wojewódzki Dom Kultury
SKŁAD l DECYZJE JURY
Adam Sobota — Gabinet Fotografii Muzeum Narodowego we
Wrocławiu — przewodniczący
Janina Hobgarska —
Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze
Adam Lesisz — Związek Polskich Artystów Fotografików
Wojciech Zawadzki — sekretarz
Na posiedzeniu w dniu 20.08.90 r. jury, po obejrzeniu 144
prac 26 autorów, zakwalifikowało do wystawy 51 prac 21 autorów oraz
postanowiło:
nie przyznawać Grand Prix Biennale
dwie równorzędne I nagrody w wysokości 200 000 zł każda
przyznać:
Małgorzacie Mikołajczyk ze Zduńskiej Woli za zestaw prac
„Szept regli"
Ewie Ziębie ze Zgorzelca za zestaw prac „Karkonosze"
dwie równorzędne II nagrody w wysokości 100 000 zł każda
przyznać:
- Czesławowi Odo-Mostowskiemu z Krakowa za zestaw prac
„Impresje z ornackiego schroniska"
- Rafałowi Swosińskiemu z Chodzieży za zestaw prac „ Tatry"
- Rafałowi Swosińskiemu z Chodzieży za zestaw prac „ Tatry"
nagrodę specjalne za prace o tematyce karkonoskiej w
wysokości 50 000 zł przyznać:
- Ewie Ziębie ze Zgorzelca za zestaw prac
„Karkonosze"
nagrodę specjalną za prace o tematyce alpinistycznej w
wysokości 50 000 zł przyznać:
- Aleksandrowi Matuszewskiemu z Olsztyna za 9 prac
zakwalifikowanych do wystawy
Tekst z katalogu VI Biennale:
VI Biennale Fotografii Górskiej — szóste spotkanie gór i
fotografii. A raczej ludzi gór i ludzi fotografii. To już tradycja, l chociażby
problemy z jakimi zmagamy się ostatnimi czasy w całym kraju nie omijają również
wydarzeń artystycznych, a często dotykają je szczególnie mocno, to przecież nie
rezygnujemy z owego spotkania. Może skromniejszego i jakby cichszego niż
zwykle...
Bo jest to spotkanie szczególne. Spotykają się bowiem, w
jednym miejscu i czasie, dwie pasje. Fotografia i góry. Każda z nich na tyle
potężna, że pochłania często bez reszty. Zmienia czasem całe życie. Nasze
spotkanie — Biennale potwierdza, że można panować nad nimi obiema. Nieliczni
już wprawdzie decydują się na to, żeby w warunkach męczącej, uciążliwej często,
górskiej drogi wykazywać spore poświęcenie dźwigania ciężkiego sprzętu
fotograficznego i, nierzadko w trudnych warunkach, wbrew nakazom własnej wygody,
wykonywania fotografii, ukazujących wszelkie, najbardziej nawet ulotne momenty
górskiej aury. Aury niedostępnej dla oka zarówno tych, którzy nie znają
górskich przestrzeni, jak i tych, którzy choć chodzą po górskich ścieżkach nie
posiadają tej specyficznej „iskry bożej", pozwalającej utrwalić to, co
piękne w górach. Zamknąć w precyzyjnie skonstruowanym kadrze fotografii,
tworząc obraz gór czasem jeszcze piękniejszy i intensywniejszy niż one same,
choć nigdy nie pozwalający ich zastąpić. Dlatego spotkanie tych nielicznych
jest tak szczególne. Ludzi dzielących siebie pomiędzy dwie piękne dziedziny.
Łączących je ze sobą. Pozwalających nam wszystkim przeżyć coś nowego. Dzięki im
za to.
sierpień 1990
Wojciech Zawadzki
![]() |
Ewa Zięba "Karkonosze" - I nagroda VI Biennale |
![]() |
Małgorzata Mikołajczyk "Szept Regli" - I nagroda VI Biennale |
![]() |
Czesław Odo-Mostowski "Impresje nocne z ornackiego schroniska" - II nagroda VI Biennale |
![]() |
Aleksander Maruszewski "Droga do słońca" - nagroda specjalna za tematykę alpinistyczną na VI Biennale |
VII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Regionalne Centrum Kultury w Jeleniej Górze pod honorowym patronatem Związku Polskich Artystów Fotografików
SKŁAD l
DECYZJE JURY
Krzysztof
Jurecki
Janusz
Nowacki
Andrzej Saj
Wojciech
Zawadzki - przewodniczący
Ewa
Andrzejewska-Zięba - sekretarz
Na
posiedzeniu w dniu 14.07.92 r. jury, po obejrzeniu 425 prac 49 autorów,
zakwalifikowało do wystawy 132 prace 42 autorów oraz postanowiło:
nie przyznawać Grand Prix Biennale
pierwszą nagrodę w wysokości 5 milionów
złotych przyznać:
- Maciejowi
Stawińskiemu za zestaw trzech zdjęć pt. "Szczeliniec"
dwie równorzędne drugie nagrody w wysokości 3
milionów złotych każda przyznać:
- Markowi
Trzeciakowskiemu za zestaw sześciu zdjęć
- Barbarze
Panek i Pawłowi Janczarukowi za zestaw trzech zdjęć pt. "Tatrzańskie
obrazki"
dwie
równorzędne trzecie nagrody w wysokości 1,5 miliona złotych każda przyznać:
- Jackowi
Jaśko za zestaw pięciu zdjęć
- Markowi
Szyrykowi za zestaw sześciu zdjęć pt. "Tatry 1992 r."
nagrodę specjalną za pracę o tematyce
Karkonoskiej w wysokości 1,5 miliona złotych przyznać:
-
Grzegorzowi Ziębie za zestaw trzech zdjęć pt "Karkonosze 1992"
nagrodę specjalną za pracę o tematyce
tatrzańskiej w wysokości 1 miliona złotych przyznać:
-
Sławomirowi Tobisowi za zestaw trzech zdjęć
nagrodę specjalną za pracę o tematyce
alpinistycznej w wysokości 1 miliona złotych przyznać:
- Jackowi Jaśko za zestaw trzech zdjęć
dyplom honorowy ZPAF:
Czesławowi
Odo-Mostowskiemu za całość prac zakwalifikowanych do wystawy
dyplom Tatrzańskiego Parku Narodowego
- Rafałowi
Szopie za zestaw pt. "Monochromatyczny tryptyk tatrzański"
Tekst z
katalogu VII Biennale:
Bardzo
trudno jest pisać o siódmym Biennale Fotografii Górskiej w oderwaniu od
kontekstu sześciu poprzednich. Przez dwanaście lat swego istnienia, ta piękna
impreza oglądała najróżniejsze kierunki i style opowiadania gór fotografią. Na
ścianach jeleniogórskiego Biura Wystaw Artystycznych, bo tam właśnie
eksponowana była większość wystaw Biennale, oglądaliśmy krajobraz ujmowany
tradycyjnie, fotograficzne świadectwa zmagań alpinistycznych, zdjęcia fauny i
flory górskiej czy też góry stanowiące estetyczny "ślad" w obrazie
fotograficznym, "odbity" niejako od osobowości fotografa. Było więc
wszystko.
Było też o
wszystkim w słowach wstępnych do kolejnych katalogów wystaw konkursowych. Było
o górach, wędrówce, zmęczeniu, estetyce i fotografii. Więc może krótko o tym
obecnym Biennale.
Fotografii
jest sporo. Różnych. Bardzo różnych. Są takie, które ujmują góry z całym
"dobrodziejstwem inwentarza" - takimi jakimi są. Także takie, które
świadczą o zjawisku stosunkowo nowym na Biennale-fascynacji kolorem,
łatwiejszym dziś do uzyskania. Swobodnej grze, prowadzonej pomiędzy
wrażliwością i świadomością autora, naturalnym bogactwem kolorystyki górskiego
krajobrazu a cudownym chwilami zjawiskiem jakim jest kicz. Również takie - i
jest ich coraz więcej, których autorzy nie poddają się biernie urokowi zjawiska
estetycznego o wielkiej mocy jakim są góry. Naginają uroki górskich widoków do
potrzeb swojej własnej wizji, łączącej w sobie góry i fotografię. Manipulują
strukturą tworzywa jakim jest fotografia w celu uzyskania największej siły
wyrazu, powstającej jedynie w momencie ścisłej koegzystencji dwóch sfer -
zewnętrznej, jaką jest postrzeganie i wewnętrznej, jaką jest sfera wizji
autora. Cóż zatem jest istotą fotografii górskiej, która pozwala współbytować,
co dwa lata, na ścianach galerii tylu, tak różnym punktom widzenia? Sądzę, że
jest nią po prostu pasja z jaką ludzie fotografują i chodzą po górach. A
największą wartością Biennale jest ukazywanie tej pasji innym.
Wojciech
Zawadzki
![]() |
Maciej Stawiński "Szczeliniec Wielki"- I nagroda VII Biennale |
![]() |
Barbara Panek i Paweł Janczaruk "Tatrzańskie obrazki" - II nagroda VII Biennale |
![]() |
Marek Szyryk "Tatry 1992" - III nagroda na VII Biennale |
![]() |
Jacek Jaśko XXX - nagroda specjalna za tematykę alpinistyczną na VII Biennale |
![]() |
Grzegorz Zięba "Karkonosze" - nagroda specjalna za fot. o tematyce karkonoskiej na VII Biennale |
![]() |
Sławomir Tobis - nagroda specjalna za fot. o tematyce tatrzańskiej |
Wystawa towarzysząca VII Biennale Fotografii Górskiej – Janusz Nowacki , „Tatry”, Galeria BWA w Jeleniej Górze
Poddając się rodzącym się pasjom, górom i nurkowaniu, nie byłem świadom, gdzie chcę podążyć. Czy jest coś nadrzędnego?
W 1959 roku, po zejściu z Gierlachu, opuściłem Tatry. Decyzja skoncentrowania się na nurkowaniu była z pozoru banalna. Nie mogłem pogodzić obu pasji! Teraz widzę szczęśliwą kolejność. Przebywanie w podwodnych przestrzeniach przygotowało mnie do pełnego przeżywania gór. Mogę też lepiej zobaczyć siebie. Po prostu interesuje mnie refleksja o moim życiu wewnętrznym. Zaczynam lepiej pojmować słowo TRWAM. Podwodna cisza przygotowała mnie do "usłyszenia" milczenia gór.
Tatry ofiarowują przestrzeń, wolność, ale teraz dostarczają jeszcze jednego wymiaru bycia w górach, milczenia, umacniającego głębszy, ostateczny sens życia. Fotografie są swego rodzaju scenografią, fragmentem rzeczywistości stworzonej ulotnością światła, powietrza i mojego stanu emocjonalnego. Te obrazy chciałbym przekazać innym, którzy w tatrach, na ich szczytach zobaczyli swoją małość i z innej perspektywy patrzą na doczesność. Może moje fotografie będą impulsem na tyle silnym, żeby tu, na nizinie, kontynuować zaczętą myśl.
Janusz Nowacki
VIII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez
Regionalne Centrum Kultury w Jeleniej Górze
PROTOKÓŁ
z posiedzenia jury VIII Biennale Fotografii Górskiej w dniu
9.07.1994 r. w Regionalnym Centrum Kultury w Jeleniej Górze.
Jury w składzie:
Adam Sobota - przewodniczący
Janusz Nowacki
Marek Trzeciakowski
Wojciech Zawadzki
Ewa Andrzejewska - sekretarz
po obejrzeniu 241 prac 51 autorów postanowiło zakwalifikować
do wystawy
89 prac 36 autorów
oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix
Rafałowi Swosińskiemu za zestaw siedmiu prac pt.:
"Tatry 1993"
I nagrodę
Jackowi Jaśko za zestaw czterech prac pt.: "Kalendarz
bez ..."
II nagrodę
Sławomirowi Tobisowi za zestaw trzech prac pt.:
"Amerykańskie obrazki"
III nagrodę
Julicie Gielzak za zestaw czterech prac pt.:
"Szczeliny" oraz pracę pt.: "Szczeliniec Mały".
Tekst do katalogu VIII
Biennale:
Zamiast wstępu...
Góry są miejscem szczególnym. Miejscem szczególnej wymiany.
Ofiarowują i wymagają ofiary zarazem. Dają moc i głębię przeżyć. Lecz tylko
tym, którzy spełniają warunek zanurzenia się w nich. Pokonają potrzebę własnych
wygód, własną słabość a czasami własny lęk. Po raz ósmy przeżywamy spotkanie z
górami i fotografią. Spotkanie z tymi ludźmi, którzy spełniając owe wymogi, do
poznawania i przeżywania prawdy gór, dołączają jeszcze jedno - chęć utrwalania
i przekazywania jej innym za pomocą fotografii. Jakże różnej. Jakże osobistej.
Od zwykłego ulegania nieodpartemu urokowi kolorystyki górskiego krajobrazu,
poprzez bardzo indywidualne wykorzystanie samego "śladu" czy
"zapachu" gór i przekształcenie go w wizualną refleksję, po najprostsze
-mistyczne obrazy, niosące nam góry jako niemal ołtarz, na którym składana jest
ofiara z wrażliwości, emocji i rozumu. Jedno wydaje się być pewne -
najprawdziwsze góry to te, których nie da się utrwalić na fotografii. To widać,
l to jest wspaniałe.
Wojciech Zawadzki
![]() |
Rafał Swosiński "Tatry" - Grand Prix VIII Biennale |
IX BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Regionalne Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Protokół
z
posiedzenia jury IX Biennale Fotografii Górskiej
w dniu
29.06.1996 r. w Regionalnym Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Jury w
składzie:
Wojciech
Zawadzki - przewodniczący
Jan Bortkiewicz
Janusz Nowacki
Adam Sobota
Ewa Andrzejewska -sekretarz
po
obejrzeniu 296 prac 36 autorów postanowiło zakwalifikować do wystawy 104 prac
26 autorów oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix 1.000,00
zł
Markowi
Szyrykowi za zestaw prac
I nagrodę 800,00
zł
Markowi
Dziedzicowi za zestaw prac
II nagrodę 600,00
zł
Tomaszowi
Sikorskiemu za pracę pt.: "Wysoki Kamień"
III nagrodę 400,00
zł
Barbarze
Panek i Pawłowi Janczarukowi za pracę pt.: "Zniszczone zdjęcia"
nagrodę specjalną
za tematykę karkonoską 400,00 zł
Rafałowi
Swosińskiemu za zestaw prac.
Tekst do katalogu IX Biennale:
Kiedy na
początku naszego stulecia włoski fotograf Victorio Sella, towarzyszący wyprawom
księcia Abruzzo, wykonał swoje pierwsze fotografie himalajskich olbrzymów na
szklanych płytach formatu 18 x 24 centymetra, nikt nie przypuszczał, że pomimo
gwałtownego rozwoju techniki fotograficznej, zdjęcia te pozostaną na długie
lata niedościgłym wzorem ukazującym wygląd i atmosferę górskiego krajobrazu.
Dlaczego tak
się stało? Co spowodowało, że nikt ze współczesnych i późniejszych fotografów
nie był w stanie dorównać fotografiom Selli przez wiele lat?
Przeglądając
plon tegorocznego Biennale Fotografii Górskiej
usiłowałem odpowiedzieć sobie na tak postawione pytanie. Biennale, jako konkurs
i wystawa, przez kilkanaście lat swojej historii starało się rozwiązać dylemat
- czy jest ono dedykowane autorom, którzy poważnie chodzą po górach i
fotografują, czy też tym którzy poważnie fotografują i chodzą po górach? Prace
promowane w trakcie tego konkursu skłaniają do przyznania rzeczywistego prawa
do uczestnictwa w Biennale tym drugim. Świadomość fotografii, tego czym ona
jest naprawdę i jakie są jej możliwości kreacyjne, połączona z wrażliwością,
intelektem i dopiero na końcu z umiłowaniem gór zdaje się umożliwiać
uzyskiwanie oryginalnych i głębokich w swym wyrazie prac wynikających bardziej
z osobowości fotografa, panującego nad obiektem zdjęć niż z potocznej obserwacji
i biernej rejestracji najpiękniejszych nawet fragmentów górskiej
rzeczywistości.
l tu leży
chyba odpowiedź na pytanie dotyczące fotografii Victoria Selli z przed niemal
stu lat - jedynie fotograf świadomy przede wszystkim medium którym się
posługuje i gór -obiektu fotografii jest w stanie stworzyć obrazy, które
zachwycą prawdziwych znawców i wielbicieli fotografii górskiej, czego wszystkim
uczestnikom tej i następnej edycji Biennale życzę.
Wojciech
Zawadzki
![]() |
Marek Szyryk "Karkonosze" - Grand Prix IX Biennale |
![]() |
Marek Dziedzic "Karkonosze 1995" - I nagroda IX Biennale |
![]() |
Rafał Swosiński "Karkonosze" - nagroda specjalna za tematykę karkonoską |
X BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Regionalne Centrum Kultury w Jeleniej Górze
Protokół
z posiedzenia jury X Biennale Fotografii Górskiej w dniu
10.06.1998 r. w Regionalnym Centrum Kultury w Jeleniej Górze.
Jury w składzie:
Jaroslav Beneś (Czechy) - przewodniczący
Jakub Byrczek (ZPAF) Adam Sobota (członek honorowy ZPAF)
Janusz Nowacki (ZPAF)
Wojciech Zawadzki (ZPAF)
Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz
po obejrzeniu 467 prac 65 autorów postanowiło zakwalifikować
do wystawy 112 prac 65 autorów oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix Rafałowi Swosińskiemu za całość prac
I nagrodę Tomaszowi Mielechowi za zestaw 3 prac
Dwie równorzędne II-gie nagrody
Eta Zaręba za całość prac Lucjuszowi Cykarskiemu za zestaw 3
prac
Nagrodę specjalną za tematykę karkonoską Jackowi Jaśko za
zestaw 6 prac.
To już blisko 20 lat przygody z fotografią górską. Biennale
obchodzi swoje dziesiąte urodziny. Przez ten długi czas impreza usiłowała
odpowiedzieć na pytanie, czy jest dla „ludzi gór", którzy fotografują, czy
dla fotografów, którzy chodzą po górach? Wydaje się, że Biennale istnieje dla
tych drugich. Świadome fotografowanie - umiejętność operowania kadrem, widzenie
formy i światła, nadawanie swoim obrazom sensów plastycznych - bardziej
uniwersalnych niż przypadkowy zapis chwili, wymaga ogromnego zaangażowania -
niemal treningu. Wrażliwość i intelekt sprzężone z umiejętnością - warsztatem,
bez którego nie zaistnieje dobra fotografia, musi czekać na swój moment.
Chwilę, którą trzeba wykorzystać - zapisać. Sądzę, że laureatom tej edycji
Biennale to się udało.
Wojciech Zawadzki
![]() |
Rafał Swosiński "Panorama tatrzańska 1997" - Grand Prix X Biennale |
![]() |
Tomasz Mielech "Karkonosze" - I nagroda X Biennale |
![]() |
Eta Zaręba "Przed burzą - Tatry" - II nagroda X Biennale |
![]() |
Lucjusz Cykarski "Tryptyk Liptowski" - II nagroda X Biennale |