Archiwum Biennale EDYCJE XVI - XVIII

XVI BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury



Jeleniogórskie Centrum Kultury, Jelenia Góra 03.07.2010 r.

Protokół z posiedzenia jury  XVI Biennale Fotografii Górskiej w dniu 03.07,2010 r.

Jury w składzie:

dr Adam Sobota (członek honorowy ZPAF) prof. Eugeniusz Józefowski (ZPAP) - przewodniczący

Janusz Nowacki (ZPAF)

Wojciech Zawadzki (ZPAF)

Jaroslav Beneś, artysta fotografik - Czechy

Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz

po obejrzeniu 1250 prac 110 autorów postanowiło zakwalifikować do wystawy 201 prac 88 autorów

oraz przyznać następujące nagrody:

Grand Prix w wysokości 5.000 zł Pawłowi Opalińskiemu

za trzy prace pt: „Wnieboprzejścia l", Wnieboprzejścia IV", „Searching God In the Fog"

I nagrodę w wysokości 2.500 zł Wojciechowi  Miatkowskiemu

za zestaw czterech prac pt: „Karkonosze"

II nagrodę w wysokości 1.500 zł Januszowi Chojnackiemu

za zestaw czterech prac pt. „Green"

III nagrodę w wysokości 1.000 zł Maciejowi Duczyńskiemu

za trzy prace: „Szkocja", „Tatry", „Islandia"

Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej Arturowi Pyciowi

za cztery prace „Tatry zimą 1/3, 1/4, 1/5,", „Tatry Zachodnie"






Jury stwierdza ogromne zainteresowanie udziałem. Po raz pierwszy przekroczono ilość tysiąca dwustu prac, a ilość uczestników przekroczyła magiczną liczbę stu. Współwystępowanie fotografii barwnej i czarno-białej oraz kopii bromowych i cyfrowych tworzy dużą różnorodność dla oglądających.





Słowa od jurora


Stu dziesięciu autorów przesłało ponad 1200 fotografii na kolejną edycję jeleniogórskiego Biennale. Powody powstawania tych fotografii były różne. Oglądaliśmy fotografie rodzinne z niezapomnianego pobytu w górach, wnikliwą i pełną precyzyjnych informacji opowieść o roślinach z wybranego górskiego szlaku, reportaże z męczących i fascynujących wspinaczek, rejestracje fotograficzne z egzotycznych wycieczek, obserwacje chmur i innych zjawisk meteorologicznych, które zafascynowały autora fotografii. Bardzo niewiele z tych osób potrafiło przełożyć osobiste doświadczenie na wartości fotograficzne, budujące takie obrazy gór, które tworzą autonomiczną propozycję artystyczną. Żywe i czynne spotkanie z naturą jest wartością podmiotową, którą staramy się utrwalić w najróżniejszy sposób. Serce wycięte nożem na korze drzewa i inicjały osoby, z którą miłośnie przemierzamy szlak jest ważne i niezapomniane, ale nie tworzy jeszcze rzeźbiarskiej propozycji artystycznej. Aktualna technologia rejestracji obrazów fotograficznych jest jeszcze prostsza niż użycie noża, co ułatwia podejmowanie decyzji o jej zastosowaniu, ale nie gwarantuje trafnej realizacji, jeśli nie stoi za nią twórca. Tak było od początku wynalazku fotografii. Światłem zbudowane obrazy nie pozostawiły zbyt wiele po tych, którzy twórcami nie byli.

Musieliśmy wybrać na wystawę około 160 fotografii. Wybory, jak zwykle, są trudne. Wielu z przesyła-jących fotografie nie było w stanie dokonać wyboru w ramach swojego zestawu. Bardzo często zdarzało się, że te same fotografie prezentowane były w wersji czarno-białej i kolorowej. Niejednokrotnie autorzy przysyłali dwa zestawy: jeden w większym formacie, a inny w mniejszym, interpretując w przedziwny sposób regulamin Biennale w związku z terminem „fotografia kontaktowa". Dlaczego nie wiedzą co to jest fotografia kontaktowa? Biennale ma również wymiar edukacyjny. Wspaniale, że prace nadesłali także niektórzy laureaci poprzednich edycji, chcąc w nich uczestniczyć mimo, iż potencjalnie szansa na nagrody jest trochę mniej oczywista.

A jakie są tegoroczne nagrody? Grand Prix to trzy czarno-białe panoramy. Można by powiedzieć - jedne z kilkudziesięciu nadesłanych panoram. A jednak wyjątkowe poprzez konsystencję materii opracowanej w tak znakomity sposób. Autor z Kielc, a góry, podobnie jak na wielu fotografiach, mogą być z całego świata. Pierwsza nagroda jest też czarno-biała. Świetnie zakomponowane i cyfrowo przygotowane kadry z Karkonoszy. Druga nagroda jest czwórką zielonych kwadratów z obrazami Tatr. Fascynujący kolor i kompozycja wyznaczana głównie przez linie jasnych szlakó

rzecia nagroda składa się z trzech barwnych fotografii wykonanych w trzech krajach. Przemyślane i oszczędne w swoich kolorystycznych aspektach, brzmią bardzo prawdziwe. Opisanie ich niewiele na ich temat mówi. l tu dochodzimy do sedna naszej imprezy. Jest cicha i milcząca, bo mówi obrazami. Mówi tylko do tych, którzy potrafią karmić się taką pożywką i korzystać z ich języka.

Zapraszamy więc na smakowitą ucztę wszystkich tych, którzy zechcą się tą strawą duchową pożywić. Bardzo dziękuję Pani Ewie Andrzejewskiej za organizację Biennale, które każdego razu nabiera nowego wymiaru, ponieważ Pani Ewa robi to już od dwudziestu lat.

Bardzo dziękuję jurorom: Adamowi Sobocie - znawcy sztuki współczesnej i muzealnikowi tworzącemu kolekcję fotografii, Jaroslavowi Beneśovi - wielkiemu czeskiemu artyście, Januszowi Nowackiemu - fotografowi i animatorowi fotografii, Wojciechowi Zawadzkiemu-fotografowi inicjującemu od lat w Je¬leniej Górze znakomite wydarzenia artystyczne. Wszyscy byliśmy akuszerami kolejnej edycji Biennale. A teraz chylę czoła przed tymi kilkudziesięcioma wy¬branym przez nas autorami z wielkim podziwem dla ich dokonań.


prof. Eugeniusz Józefowski - przewodniczący Jury

lipiec 2010 r.
 


Paweł Opaliński  "Searching God In The Fog" - Grand Prix XVI Biennale




Wojciech Miatkowski "Karkonosze" - I nagroda XVI Biennale




Janusz Chojnacki "Green" - II nagroda XVI Biennale




Maciej Duczyński "Szkocja" - III nagroda XVI Biennale






Artur Pyć "Tatry Zimą" - nagroda za tematykę tatrzańską na XVI Biennale








XVII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury




PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji XVII Biennale Fotografii Górskiej dniach 7-8.07.2012 r.


Jury w składzie:

prof. Eugeniusz Józefowski, ZPAP - przewodniczący

dr Adam Sobota, członek honorowy ZPAF - członek

Janusz Nowacki, członek ZPAF - członek

Wojciech Zawadzki, członek ZPAF - członek

Jorg Meinert, artysta fotografik (Niemcy] - członek

 Ewa Andrzejewska, członek ZPAF - sekretarz


Spośród nadesłanych na Konkurs 720 prac fotograficznych 90 autorów Jury postanowiło zakwalifikować do wystawy 21 5 prac 85 autorów oraz przyznać następujące nagrody:


Grand Prix w wysokości 5.000 zt otrzymuje Piotr Grochala

za prace pt: „Górski świat", ..Troternish", „Magia miejsca", „Na moich drogach stoją góry"


I nagrodę w wysokości 2.500 zł otrzymuje Waldemar Grzelak za pracę pt: „Świnica"


II nagrodę w wysokości 1.500 zł otrzymuje Przemysław Kruk za prace pt: „Na szczyt", 
„Obcy"


III nagrodę w wysokości 1.000 zł otrzymuje Bartosz Solik

za zestaw sześciu prac pt: „Rok w Tatrach"


Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej otrzymuje Dariusz Grzyb

za prace pt: „Morskie Oko" „Śpiący Zawrat", „W gąsienicowym kotle"


Ogromne zainteresowanie udziałem w Konkursie Fotografii Górskiej przyjęło charakter jakościowy, gdyż z 90 autorów aż 85 zostało uczestnikami. Jest to ewidentny dowód na wysoki poziom tegorocznej edycji. Z prawdziwa przyjemnością odnotowujemy wzrost zainteresowania udziałem w konkursie naszych niemieckich kolegów. Serdecznie dziękujemy za współprace. Staraliśmy się podejmując decyzje o nagrodach wskazać na duża różnorodność stylistyczną prac.

Eugeniusz Józefowski, Adam Sobota, Janusz Nowacki, Wojciech Zawadzki, Jorg Meinert, Ewa Andrzejewska

Jelenia Góra 08.07.2012 r.



OKIEM STAREGO JURORA...

Jeszcze parę lat temu wydawało by się, że prawdziwa fotografia dożywa swojego kresu poprzez łatwość jej pozyskiwania... A jednak, na przykładzie kolejnej edycji konkursu fotografii o tematyce górskiej okazuje się, ze poważnie podchodzący do tematu miłośnicy tej dziedziny twórczości pokazują obrazy, które jakby zaprzeczały łatwości ich produkcji, co owocuje często głębia refleksji, plastyka, kompozycją i bogactwem form, w które obfituje krajobraz górski. Form starannie wybieranych przez, i tu nie waham się użyć tego słowa, artystę fotografa. Współczesna technologia nierzadko bowiem potrafi wzbogacić możliwości twórcze, jeśli tylko człowiek, a nie kamera, decyduje o ostatecznym kształcie dzieła i zdaje sobie z tego sprawę, czym jest treść, forma i światło, a więc czym jest prawdziwa fotografia. Spoglądając na plon tego konkursu wydaje się, ze ogromna większość jego uczestników ma tę świadomość. Stąd powód, że członkowie Jury, zaproszeni ze wszech stron Polski i Niemiec, mieli trudność z wyborem z pośród blisko tysiąca prac tych najlepszych na wystawę, a co dopiero prac nagrodzonych. Wiele prac, które nie zakwalifikowały się do wystawy po-konkursowej zasługuje na prezentację i zaistnienie w podobnych przedsięwzięciach.

Ale cóż, udało się, w końcu. Są laureaci i uczestnicy wystawy.

Wojciech Zawadzki




Piotr Grochala "Górski świat"- Grand Prix XVII Biennale




Waldemar Grzelak "Świnica" - I nagroda XVII Biennale


Przemysław Kruk "Na szczyt"- II nagroda XVII Biennale



Bartosz Solik "Rok w Tatrach" - III nagroda XVII Biennale


Dariusz Grzyb "Morskie Oko" - nagroda za tematykę tatrzańską XVII Biennale






 XVIII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury




Jelenia Góra 29.06.2014 r.

Jeleniogórskie Centrum Kultury

Protokół z posiedzenia jury XVIII Biennale Fotografii Górskiej w dniu 29.06.2014 r.

Jury w składzie:

prof. Eugeniusz Józefowski (ZPAPJ - przewodniczący

Janusz Nowacki (ZPAF)

Sławoj Dubiel (ZPAF)

Wojciech Zawadzki (ZPAF)

Jaroslav Beneś - artysta fotograf

Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz

po obejrzeniu 712 prac 78 autorów postanowiło zakwalifikować do wystawy 170 prac 58 autorów oraz przyznać następujące nagrody:

Grand Prix w wysokości  5 000 zł  

KRZYSZTOF STRZODA

I nagrodę w wysokości 2 500 zł 

 RAFAŁ SWOSIŃSKI

II nagrodę w wysokości 1500 zł

PIOTR GROCHALA

III nagrodę w wysokości 1000 zł

JULITA CHUDKO

Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej

PAWEŁ OPALIŃSKI



O XVIII Biennale
Osiemnasta edycja Biennale Fotografii Górskiej potwierdza ogromne zainteresowanie fotografów tą tematyką. Inspiracja do twórczej aktywności nieustannie czerpana z gór wydaje się mieć źródło w ich niedostępności, trudzie przemierzania podczas wielogodzinnych czy wielodniowych wypraw. Zmysłowość gór, oferowana przez nie polisensoryczność doświadczeń staje się źródłem twórczości. Największe jednak znaczenie dla fotografii ma wizualność - góry karmią nas obrazami, a niektóre z nich stają się bazą dla wypowiedzi artystycznej. Na szczęście tak się zdarzyło i tym razem. Biennale spotkało się z ogromnym zainteresowaniem, przesłano 712 prac, głównie w zestawach tworzonych przez 78 autorów. Wiele z tych zestawów imponowało zarówno ilością fotografii, jak i ich poziomem artystycznym. Jury musiało jednak dokonać wyboru. Zgodnie z ustaleniami, oprócz przyznanych nagród, sam udział fotografii w wystawie jest wyróżnieniem dla ich Autorów a jednocześnie wyrazem podziwu jury dla ich artystycznych dokonań. Z ogromnym szacunkiem przyglądaliśmy się zapisom fotograficznym świadczącym o wysokiej świadomości posługiwania się zarówno narzędziami najnowszymi, jak i tymi świadczącymi o kontynuacji tradycji stosowania dawnych technik. Jesteśmy przekonani, że wysoki poziom prac konkursowych w bieżącej edycji biennale świadczy o tym, że nowoczesna technologia obróbki materiałów fotograficznych nie przeszkadza w uprawianiu fotografii jako sztuki. Dziękujemy wszystkim, którzy nadesłali fotografie. Zapraszamy do udziału w kolejnych biennale.
Eugeniusz Józefowski - przewodniczący jury





Krzysztof Strzoda "Gdzieś, kiedyś..." - Grand Prix XVIII Biennale



Rafał Swosiński "Tatrzańskie Stawy" - I nagroda XVIII Biennale



Piotr Grochala "Z mgły i kamieni" - II nagroda XVIII Biennale



Julita Chudko "Grossglockner" - III nagroda XVIII Biennale




Paweł Opaliński "Tatry -Słowacja" - nagroda za tematykę tatrzańską




5 września 2014

godz. 12.00 – Muzeum Karkonoskie
- otwarcie wystawy pokonkursowej XVIII Biennale Fotografii Górskiej
- otwarcie wystawy „Karkonosze z obu stron” ( w ramach projektu polsko – czeskiego „Nauczyciele i uczniowie – Święto negatywu”)
- otwarcie wystawy powarsztatowej „Samotnia 2014” 
( w ramach projektu polsko – czeskiego „Nauczyciele i uczniowie – Święto negatywu”)

godz. 14.30 – Galeria „Pod Brązowym Jeleniem”
- otwarcie wystawy Ctibora Kostela „Góry”
(w ramach projektu polsko – czeskiego „ Nauczyciele i uczniowie – Święto negatywu”)

godz. 16.00 – Galeria „Korytarz”
- otwarcie wystawy Rafała Swosińskiego „Tatry”