XVI BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury
Jeleniogórskie Centrum Kultury, Jelenia Góra 03.07.2010 r.
Protokół z posiedzenia jury XVI Biennale Fotografii Górskiej w dniu
03.07,2010 r.
Jury w składzie:
dr Adam Sobota (członek honorowy ZPAF) prof. Eugeniusz
Józefowski (ZPAP) - przewodniczący
Janusz Nowacki (ZPAF)
Wojciech Zawadzki (ZPAF)
Jaroslav Beneś, artysta fotografik - Czechy
Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz
po obejrzeniu 1250 prac 110 autorów postanowiło
zakwalifikować do wystawy 201 prac 88 autorów
oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix w wysokości 5.000 zł Pawłowi Opalińskiemu
za trzy prace pt: „Wnieboprzejścia l", Wnieboprzejścia
IV", „Searching God In the Fog"
I nagrodę w wysokości 2.500 zł Wojciechowi Miatkowskiemu
za zestaw czterech prac pt: „Karkonosze"
II nagrodę w wysokości 1.500 zł Januszowi Chojnackiemu
za zestaw czterech prac pt. „Green"
III nagrodę w wysokości 1.000 zł Maciejowi Duczyńskiemu
za trzy prace: „Szkocja", „Tatry", „Islandia"
Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej
Arturowi Pyciowi
za cztery prace „Tatry zimą 1/3, 1/4, 1/5,", „Tatry
Zachodnie"
Jury stwierdza ogromne zainteresowanie udziałem. Po raz
pierwszy przekroczono ilość tysiąca dwustu prac, a ilość uczestników
przekroczyła magiczną liczbę stu. Współwystępowanie fotografii barwnej i
czarno-białej oraz kopii bromowych i cyfrowych tworzy dużą różnorodność dla
oglądających.
Słowa od jurora
Stu dziesięciu autorów przesłało ponad 1200 fotografii na kolejną
edycję jeleniogórskiego Biennale. Powody powstawania tych fotografii były
różne. Oglądaliśmy fotografie rodzinne z niezapomnianego pobytu w górach,
wnikliwą i pełną precyzyjnych informacji opowieść o roślinach z wybranego
górskiego szlaku, reportaże z męczących i fascynujących wspinaczek, rejestracje
fotograficzne z egzotycznych wycieczek, obserwacje chmur i innych zjawisk
meteorologicznych, które zafascynowały autora fotografii. Bardzo niewiele z
tych osób potrafiło przełożyć osobiste doświadczenie na wartości fotograficzne,
budujące takie obrazy gór, które tworzą autonomiczną propozycję artystyczną.
Żywe i czynne spotkanie z naturą jest wartością podmiotową, którą staramy się
utrwalić w najróżniejszy sposób. Serce wycięte nożem na korze drzewa i inicjały
osoby, z którą miłośnie przemierzamy szlak jest ważne i niezapomniane, ale nie
tworzy jeszcze rzeźbiarskiej propozycji artystycznej. Aktualna technologia
rejestracji obrazów fotograficznych jest jeszcze prostsza niż użycie noża, co
ułatwia podejmowanie decyzji o jej zastosowaniu, ale nie gwarantuje trafnej
realizacji, jeśli nie stoi za nią twórca. Tak było od początku wynalazku
fotografii. Światłem zbudowane obrazy nie pozostawiły zbyt wiele po tych,
którzy twórcami nie byli.
Musieliśmy wybrać na wystawę około 160 fotografii. Wybory,
jak zwykle, są trudne. Wielu z przesyła-jących fotografie nie było w stanie
dokonać wyboru w ramach swojego zestawu. Bardzo często zdarzało się, że te same
fotografie prezentowane były w wersji czarno-białej i kolorowej.
Niejednokrotnie autorzy przysyłali dwa zestawy: jeden w większym formacie, a
inny w mniejszym, interpretując w przedziwny sposób regulamin Biennale w
związku z terminem „fotografia kontaktowa". Dlaczego nie wiedzą co to jest
fotografia kontaktowa? Biennale ma również wymiar edukacyjny. Wspaniale, że
prace nadesłali także niektórzy laureaci poprzednich edycji, chcąc w nich
uczestniczyć mimo, iż potencjalnie szansa na nagrody jest trochę mniej
oczywista.
A jakie są tegoroczne nagrody? Grand Prix to trzy
czarno-białe panoramy. Można by powiedzieć - jedne z kilkudziesięciu
nadesłanych panoram. A jednak wyjątkowe poprzez konsystencję materii
opracowanej w tak znakomity sposób. Autor z Kielc, a góry, podobnie jak na
wielu fotografiach, mogą być z całego świata. Pierwsza nagroda jest też
czarno-biała. Świetnie zakomponowane i cyfrowo przygotowane kadry z Karkonoszy.
Druga nagroda jest czwórką zielonych kwadratów z obrazami Tatr. Fascynujący
kolor i kompozycja wyznaczana głównie przez linie jasnych szlakó
rzecia
nagroda składa się z trzech barwnych fotografii wykonanych w trzech krajach.
Przemyślane i oszczędne w swoich kolorystycznych aspektach, brzmią bardzo
prawdziwe. Opisanie ich niewiele na ich temat mówi. l tu dochodzimy do sedna
naszej imprezy. Jest cicha i milcząca, bo mówi obrazami. Mówi tylko do tych,
którzy potrafią karmić się taką pożywką i korzystać z ich języka.
Zapraszamy więc na smakowitą ucztę wszystkich tych, którzy
zechcą się tą strawą duchową pożywić. Bardzo dziękuję Pani Ewie Andrzejewskiej
za organizację Biennale, które każdego razu nabiera nowego wymiaru, ponieważ Pani
Ewa robi to już od dwudziestu lat.
Bardzo dziękuję jurorom: Adamowi Sobocie - znawcy sztuki
współczesnej i muzealnikowi tworzącemu kolekcję fotografii, Jaroslavowi
Beneśovi - wielkiemu czeskiemu artyście, Januszowi Nowackiemu - fotografowi i
animatorowi fotografii, Wojciechowi Zawadzkiemu-fotografowi inicjującemu od lat
w Je¬leniej Górze znakomite wydarzenia artystyczne. Wszyscy byliśmy akuszerami
kolejnej edycji Biennale. A teraz chylę czoła przed tymi kilkudziesięcioma
wy¬branym przez nas autorami z wielkim podziwem dla ich dokonań.
prof. Eugeniusz Józefowski - przewodniczący Jury
lipiec 2010 r.
![]() |
Paweł Opaliński "Searching God In The Fog" - Grand Prix XVI Biennale |
![]() |
Janusz Chojnacki "Green" - II nagroda XVI Biennale |
![]() |
Maciej Duczyński "Szkocja" - III nagroda XVI Biennale |
![]() |
Artur Pyć "Tatry Zimą" - nagroda za tematykę tatrzańską na XVI Biennale |
XVII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury
PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji XVII Biennale Fotografii Górskiej dniach 7-8.07.2012 r.
Jury w składzie:
prof.
Eugeniusz Józefowski, ZPAP - przewodniczący
dr Adam
Sobota, członek honorowy ZPAF - członek
Janusz
Nowacki, członek ZPAF - członek
Wojciech
Zawadzki, członek ZPAF - członek
Jorg
Meinert, artysta fotografik (Niemcy] - członek
Ewa
Andrzejewska, członek ZPAF - sekretarz
Spośród nadesłanych na Konkurs 720 prac fotograficznych 90
autorów Jury postanowiło zakwalifikować do wystawy 21 5 prac 85 autorów oraz
przyznać następujące nagrody:
Grand Prix w wysokości 5.000 zt otrzymuje Piotr Grochala
za prace pt: „Górski świat", ..Troternish", „Magia
miejsca", „Na moich drogach stoją góry"
I nagrodę w wysokości 2.500 zł otrzymuje Waldemar Grzelak za
pracę pt: „Świnica"
II nagrodę w wysokości 1.500 zł otrzymuje Przemysław Kruk za
prace pt: „Na szczyt",
„Obcy"
III nagrodę w wysokości 1.000 zł otrzymuje Bartosz Solik
za zestaw sześciu prac pt: „Rok w Tatrach"
Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej
otrzymuje Dariusz Grzyb
za prace pt: „Morskie Oko" „Śpiący Zawrat", „W
gąsienicowym kotle"
Ogromne zainteresowanie udziałem w Konkursie Fotografii
Górskiej przyjęło charakter jakościowy, gdyż z 90 autorów aż 85 zostało
uczestnikami. Jest to ewidentny dowód na wysoki poziom tegorocznej edycji. Z
prawdziwa przyjemnością odnotowujemy wzrost zainteresowania udziałem w
konkursie naszych niemieckich kolegów. Serdecznie dziękujemy za współprace.
Staraliśmy się podejmując decyzje o nagrodach wskazać na duża różnorodność
stylistyczną prac.
Eugeniusz Józefowski, Adam Sobota, Janusz Nowacki, Wojciech
Zawadzki, Jorg Meinert, Ewa Andrzejewska
Jelenia Góra 08.07.2012 r.
OKIEM STAREGO JURORA...
Jeszcze parę lat temu wydawało by się, że prawdziwa
fotografia dożywa swojego kresu poprzez łatwość jej pozyskiwania... A jednak,
na przykładzie kolejnej edycji konkursu fotografii o tematyce górskiej okazuje
się, ze poważnie podchodzący do tematu miłośnicy tej dziedziny twórczości
pokazują obrazy, które jakby zaprzeczały łatwości ich produkcji, co owocuje
często głębia refleksji, plastyka, kompozycją i bogactwem form, w które
obfituje krajobraz górski. Form starannie wybieranych przez, i tu nie waham się
użyć tego słowa, artystę fotografa. Współczesna technologia nierzadko bowiem
potrafi wzbogacić możliwości twórcze, jeśli tylko człowiek, a nie kamera,
decyduje o ostatecznym kształcie dzieła i zdaje sobie z tego sprawę, czym jest
treść, forma i światło, a więc czym jest prawdziwa fotografia. Spoglądając na
plon tego konkursu wydaje się, ze ogromna większość jego uczestników ma tę
świadomość. Stąd powód, że członkowie Jury, zaproszeni ze wszech stron Polski i
Niemiec, mieli trudność z wyborem z pośród blisko tysiąca prac tych najlepszych
na wystawę, a co dopiero prac nagrodzonych. Wiele prac, które nie
zakwalifikowały się do wystawy po-konkursowej zasługuje na prezentację i
zaistnienie w podobnych przedsięwzięciach.
Ale cóż, udało się, w końcu. Są laureaci i uczestnicy wystawy.
Wojciech Zawadzki
Piotr Grochala "Górski świat"- Grand Prix XVII Biennale |
![]() |
Waldemar Grzelak "Świnica" - I nagroda XVII Biennale |
Przemysław Kruk "Na szczyt"- II nagroda XVII Biennale |
![]() |
Bartosz Solik "Rok w Tatrach" - III nagroda XVII Biennale |
![]() |
Dariusz Grzyb "Morskie Oko" - nagroda za tematykę tatrzańską XVII Biennale |
XVIII BIENNALE FOTOGRAFII GÓRSKIEJ zorganizowane przez Jeleniogórskie Centrum Kultury
Jelenia Góra 29.06.2014 r.
Jeleniogórskie Centrum Kultury
Protokół z posiedzenia jury XVIII Biennale Fotografii
Górskiej w dniu 29.06.2014 r.
Jury w składzie:
prof. Eugeniusz Józefowski (ZPAPJ - przewodniczący
Janusz Nowacki (ZPAF)
Sławoj Dubiel (ZPAF)
Wojciech Zawadzki (ZPAF)
Jaroslav Beneś - artysta fotograf
Ewa Andrzejewska (ZPAF) - sekretarz
po obejrzeniu 712 prac 78 autorów postanowiło zakwalifikować
do wystawy 170 prac 58 autorów oraz przyznać następujące nagrody:
Grand Prix w wysokości
5 000 zł
KRZYSZTOF STRZODA
I nagrodę w wysokości 2 500 zł
RAFAŁ SWOSIŃSKI
II nagrodę w wysokości 1500 zł
PIOTR GROCHALA
III nagrodę w wysokości 1000 zł
JULITA CHUDKO
Nagrodę specjalną za fotografie o tematyce tatrzańskiej
PAWEŁ OPALIŃSKI
O XVIII Biennale
Osiemnasta edycja Biennale Fotografii Górskiej potwierdza
ogromne zainteresowanie fotografów tą tematyką. Inspiracja do twórczej
aktywności nieustannie czerpana z gór wydaje się mieć źródło w ich
niedostępności, trudzie przemierzania podczas wielogodzinnych czy wielodniowych
wypraw. Zmysłowość gór, oferowana przez nie polisensoryczność doświadczeń staje
się źródłem twórczości. Największe jednak znaczenie dla fotografii ma
wizualność - góry karmią nas obrazami, a niektóre z nich stają się bazą dla
wypowiedzi artystycznej. Na szczęście tak się zdarzyło i tym razem. Biennale
spotkało się z ogromnym zainteresowaniem, przesłano 712 prac, głównie w
zestawach tworzonych przez 78 autorów. Wiele z tych zestawów imponowało zarówno
ilością fotografii, jak i ich poziomem artystycznym. Jury musiało jednak
dokonać wyboru. Zgodnie z ustaleniami, oprócz przyznanych nagród, sam udział
fotografii w wystawie jest wyróżnieniem dla ich Autorów a jednocześnie wyrazem
podziwu jury dla ich artystycznych dokonań. Z ogromnym szacunkiem przyglądaliśmy
się zapisom fotograficznym świadczącym o wysokiej świadomości posługiwania się
zarówno narzędziami najnowszymi, jak i tymi świadczącymi o kontynuacji tradycji
stosowania dawnych technik. Jesteśmy przekonani, że wysoki poziom prac
konkursowych w bieżącej edycji biennale świadczy o tym, że nowoczesna
technologia obróbki materiałów fotograficznych nie przeszkadza w uprawianiu
fotografii jako sztuki. Dziękujemy wszystkim, którzy nadesłali fotografie.
Zapraszamy do udziału w kolejnych biennale.
Eugeniusz Józefowski - przewodniczący jury
![]() |
Krzysztof Strzoda "Gdzieś, kiedyś..." - Grand Prix XVIII Biennale |
![]() |
Rafał Swosiński "Tatrzańskie Stawy" - I nagroda XVIII Biennale |
![]() |
Piotr Grochala "Z mgły i kamieni" - II nagroda XVIII Biennale |
![]() |
Julita Chudko "Grossglockner" - III nagroda XVIII Biennale |